Posts

Cara Merawat Kembung Perut Bayi Dengan Cepat

Image
Kehadiran bayi pastinya dinantikan buat ibu ayah yang lama menanti kehadiran simanja. Segala keperluan bayi pastinya disediakan terutama sekali minyak telon kan? Pasti ada sahaja minyak telon dalam senarai pencarian ibu ayah kan?
Minyak telon ni kita mak ayah sediakan sebab sebolehnya nak elakkan dari bayi kita diserang kembung perut. Tak kena tak apa, tapi kalau dah kena, jenuh kita nak tenangkan anak dan legakan kembung perut anak.

Antara punca bayi mudah kena kembung perut ialah: Cara penyusuan yang tidak betul.Pemilihan puting botol susu yang tidak sesuai (pilih lah puting botol susu yang anti colic)Usus yang sensetif dengan protein susu lembu (jika menyusu susu botol)Tanda bayi kembung perut
Ibu ayah tahu tak macam mana nak ketahui bahawa anak kalian kena kembung perut? Jom kita ikuti tanda-tanda nya ya.
Bayi menangis lama, menangis tak boleh bawak bincang lah kiranya.Bayi menangis sambil lutut terangkat sampai ke dadaKelihatan gelisah, tak selesaMenangis sambil meneran ototnya. (meng…

Kleenzy Pencuci Botol Susu Organik Terbaik

Image
Bayi dan botol susu berpisah tiada. Tambahan pula buat bayi yang ditinggalkan kepada pengasuh, taska dan sebagainya. Sifat ayi ini amat sensetif. Serba serbi organ, badan mereka masih belum matang sepenuhnya. 



Jadi, kebersihan amatlah perlu dipandang serius dan dititik beratkan. Tambahan pula bila membabitkan makan atau minum bayi. Seringkali juga kita mendengar keluhan ibu-ibu diluar sana yang seringkali perlu menukar puting susu botol simanja.

Buat mereka yang menggunakan puting botol jenis biasa rasanya tiada masalah untuk tukar setiap minggu. Namun, ada juga bayi yang sudah biasa dengan sesuatu jenis puting dan ianya sukar untuk didaptkan secara kerap. 

Ibu ayah tahu tak kesan penggunaan puting susu yang berkerak pada bayi? kalau tak tahu jom kita lihat sebentar apakah kesan sekiranya kita membiarkan bayi terus menggunakan puting botol susu yang berkerak.




Kleenzy insyaallah bakal membantu ibu-ibu diluar sana dalam menyelesaikan masalah kerak susu pada puting botol dan juga pada botol …

New Baby Range Produk Bayi Terbaik

Image
Setiap ibu bapa pastinya hendakkan yang terbaik untuk anaknya. Apatah lagi ibu bapa yang menantikan kelahiran cahaya mata yang pertama. Pastinya akan mencari dan menyediakan yang terbaik untuk bayi pertama mereka.


Umum ketahui kan kulit simanja sangat-sangat sensetif. Salah pilih produk pastinya akan membuatkan kulit anak merengsa dan memberi kesan kepada bayi dan juga mata yang melihat. Dan kini minda ibu bapa juga semakin terbuka dan menginginkan produk yang selamat untuk simanja.
Terpanggil dengan keterbukaan ibu bapa mengenai produk yang tanpa bahan kimia berbahaya, selamat Tasneem Naturel telah melancarkan 10 rangkaian produk bayi Terbaik di Malaysia.

Rangkaian produk ini terdiri daripada mandian bayi, pelembap kulit bayi, 'hand santizer, minyak urutan bayi, pencuci botol dan puting susu bayi, spray penghalau serangga, pencuci mainan bayi dan juga spray untuk memudahkan bayi tidur.


Kleenzy Pencuci Puting dan Botol Susu Terbaik
Bayi sangat mudah terdedah dengan pencemaran terutama …

Cara Mencegah Asthma Pada Bayi

Image
Semput, sukar bernafas seringkali berlaku kepada bayi dan juga kanak-kanak. Semput atau nama penyakit sebenarnya,Bronkitis adalah keradangan atau bengkak tiub bronkus (bronchi), saluran udara antara mulut dan hidung dan paru-paru. Lebih khusus lagi, bronkitis menggambarkan keadaan di mana lapisan tiub bronkial menjadi meradang.
Individu yang mempunyai penyakit Bronkitis mempunyai keupayaan yang kurang untuk menghirup udara dan oksigen ke dalam paru-parunya. Mereka juga tidak dapat membersihkan mukus atau kahak yang lebat dari saluran udara mereka.


Bronkitis ini menyerang tidak kira usia dewasa mahupun kanak-kanak. Namun, bayi dan kanak-kanak antara golongan yang paling mudah dijangkiti Bronkitis ini. Ini kerana mereka sukar dan tidak boleh untuk membuang mukus sendiri. Dan kebanyakan bayi sendiri masih belum sepenuhnya matang dengan organ mereka. Organ mereka sendiri masih amat sensetif dan mudah untuk dijangkiti.



Bronkitis boleh disebabkan oleh virus, bakteria, dan zarah lain yang mengg…

Tips Rawat Bayi Demam Tanpa Ubat

Image
Demam adalah tindak balas biasa badan terhadap sebarang jangkitan bakteria mahupun virus. Ia bukanlah sesuatu penyakit tetapi gejala yang selalu terjadi menandakan seseorang mempunyai jangkitan kuman atau virus.
Demam boleh menyerang tak kira umur. Dari sekecil bayi sehingga kita yang dewasa ini pun boleh hadapi demam. Cumanya kekerapan kita demam itu sahaja yang berlainan.

Suhu badan normal ialah 36.5-37.2⁰C. Sekiranya melebihi tahap suhu ini, anda disahkan demam. 
Punca demam
Antara punca-punca demam ialah: Jangkitan virus penyebab selsema, sakit tekak, cirit birit.Jangkitan kuman di paru-paru (pneumnia, batuk kering (tb), dan jangkitan saraf (meningitis)Ubat seperti antibiotik dan sebagainyaRawatan demam Jangkitan ringan selalunya akan kembali pulih dengan sendirinya kerana sistem imunisasi berjaya melawan jangkitan tersebut.
Umur paling mudah terkena demam ialah bayi yang berumur bawah 2 tahun. Ketika umur ini sistem imun mereka masih lemah. Dan ketika umur bayi bawah 2 tahun ini juga me…