TIPS MERAWAT KULIT KERING

Assalamualaikum wbt korang. Moga dalam keadaan yang sihat hendaknya. 

Lately cuaca memang quite panas kan korang? Tempat korang macam mana? Baru-baru ni Qiqi dengar ramalan cuaca sehingga 40++ darjah celcius. Fuh, memang mencabar keadaan bila panas melampau ni.

Dimusim kemarau yang panas ni kita TIDAK DIGALLAKKAN buat AKTIVITI LUAR ye kawan-kawan. Sebolehnya KURANGKAN aktiviti luar. Bahaya bila kita terdedah dengan cuaca panas dalam masa yang lama. Silap haribulan boleh kena STROK HABA ooo. Bahaya.. Bayaya.

Ada ke antara korang yang alami masalah KULIT KERING? Ya, kulit yang mengelupas, kasar, nampak kemerah-merahan kadang-kadang. Qiqi rasa bukan sikit-sikit yang alami kan?

Lately nampak ramai sungguh yang alami masalah KULIT KERING. Antaranya faktor persekitaran lah kan. Cuaca sekarang ni sudah tak menentu. Sekejap panas, sekejap hujan. Jika hujan tak mengapalah sebab lembap juga suhu persekitaran kita kan. Tapi bila cuaca panas, kering, secara automatiknya kulit kita pun turut kering terhidrat.

Actually Qiqi pun alami benda yang sama. Dulu memang Qiqi perasan, kulit ditangan, mahupun kaki pastinya obvious lah nampak kering, putih berkuping gitu. Paling ketara bila dalam keadaan cuaca panas dan kurangnya pengambilan air kosong.

Dalam masa yang sama Qiqi juga kurang makan buah-buahan. Iya,benda simple je kan tapi bila kita abaikan dan buat ringan, kita juga yang menanggung.

Actually ada beberapa cara untuk kita elakkan dari kulit kita terus kering. Antaranya ialah:
  • Minum air kosong secukupnya 8-12 gelas sehari
  • Dedahkan diri anda pada cahaya matahari diwaktu pagi untuk mendapat Vitamin D
  • Lebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran
  • Kurangkan terdedah kepada penghawa dingin (jika terpaksa bekerja di tempat yang beraircond, perlu lebih minum air kosong)
  • Kurangkan pengambilan GARAM 
  • Standby pelembap untuk kulit (VCO, OLIVE OIL, ALOEVERA, SHEA BUTTER) 
  • Amalkan supplement seperti VITAMIN C, E
  • Boleh juga buat mask/ sapuan kunyit. Kunyit bertindak sebagai agen antiradang.

Selain dari cara diatas, korang juga boleh buat sapuan SKEEN pada masalah kulit kering korang. 


Caranya?

Just calit SKEENZ BALM dan buat sapuan nipis kepada kawasan bermasalah. Insyaallah masalah kulit tersebut bakal berkurang.

Yang belum kenal apa itu SKEENZ BALM boleh klik SINI ya. 



Comments

Popular posts from this blog

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN GMO

DILEMA MOMMY PREGGY

PETUA HILANGKAN GATAL BADAN