3.12.2011

TipS pAkAi kereTA baRU

Kete teMAn??Hahaha...bakaL tu...tapi tak tau bile


Baru je ke? Lame pon same kena amik perhatian tentang benda ni. Ianya sangat2 penting untuk kita kalau kita betul nak hidup lama. Ape tips nya? Disini Qiqi nak share kan tips nya yang Qiqi dapat tau iaitu:


JANGAN HIDUPKAN AIRCOND SEBAIK MENAIKI KERETA.

Ketika memasuki kereta, janganlah sesekali hidupkan terus aircond. Berdasarkan kajian yang dijalankan komponen di dalam kereta seperti dashboard, sofa, pewangi udara akan menghasilkan Benzene, iaitu toksin yang boleh menyebabkan kanser.

Toksin itu adalah carcinogen. Ia dapat diketahui dengan bau yg keluar daripada haba bahan-bahan plastik di dalam kereta. Selain daripada kanser, ia boleh menjadi racun untuk merosakkan tulang.

Kesan: Mendapat anemia serta mengurangkan sel darah putih. Boleh menyebabkan Leukemia dan menjadi punca keguguran dalam kandungan jika ianya berlarutan.

Benzene yang terdedah telah ditetapkan kadar yang diluluskan iaitu 50 mg utk setiap kaki persegi. Kereta jika diletakkan di kawasan yang berbumbung dengan tingkap tertutup dapat menghasilkan 400 ke 800 mg Benzene. Oleh itu, jika kereta diletakkan di kawasan yang terdedah serta tingkap yang tertutup, tahap Benzene boleh mencapai 2000 ke 4000 mg sekaligus penumpang-penumpang di dalam kereta akan menyedut toksik yg byk tanpa sedari!!!!

Anda dinasihati membuka tingkap ataupun pintu terlebih dahulu supaya dapat memberikan udara dari dalam keluar. Benzene merupakan sejenis toksik yang boleh merosakkan buah pinggang serta hati dan amat sukar pula bagi sistem tubuh manusia untuk mengeluarkan toksik tersebut dari badan.


p/s: Qiqi slalu masuk2 kete, terus start kete n pasang ekon...tapi yang ke dua tu memang Qiqi bukak pintu dulu...bagi segala2 angin panas keluar...

8 comments:

cacing said...

wah! ini info penting ni bagi pengguna kereta... tapi cacing takde kete... kete mainan bnyk lah.. heee...

wadud@duad said...

pegh bahaya jugak orang yang nek kete selalu akon ne kan?? :)

Mijie said...

wah cikqiqi..sejak ada kete banyk plk tips2 yg berguna nie..bagus4..mijie baru tahu maklum lah x pnh pkai kete sebelum nie..huhu

CiK QiQi said...

@cacing

Takpe cacing..2k mase depan..kn33333

CiK QiQi said...

@wadud@duad

pakai boleh..tp dlm pns2 tu trus bukak ekon mmg xdgalakkn wadud

CiK QiQi said...

@Mijie

hehehe..nk kna mik tau le mijie..kite yg nk nek slalu kn.huhu

pena rozie said...

salam kenal. Info yg bagus & berguna la

CiK QiQi said...

@pena rozie

Tq dear..skadar share pe yg qiqi tau je ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...