12.03.2010

SaLah siApa....


Semakin hari kita boleh lihat di dada akhbar tentang kes lari dari rumah, ikut teman lelaki lari, dirogol,dicabul pleh orang yang lebih berusia, dengan budak bawah umur pun ada. Qiqi pasti banyak lagi kes yang berkaitan ada disiarkan didada akhbar dan juga media masa.

Namun, ianya seolah bagai mencurah air didaun keladi kerana jumlah kes ini bukan kembali menurun malah makin menjadi2 dikala ini. Kebanyakan yang tersiar bukannya kes yang elok2, kes yang menyakitkan hati dan memeningkan jiwa sahaja yang kita dapat.

Dimana kesalahan yang patut kita letakkan?? Adakah pada diri sendiri?? Masyarakat?? Guru??
Sebenarnya ia nya terpulang pada individu. Kita sejak azali lagi diberikan akal fikiran, otak untuk berfikir, namun kebarangkalian untuk kita guna kearah yang lebih baik adalah sangat rendah jika mahu dibandingkan ke arah yang lebih jahat dan sia2.

Kebanyakan wanita sekarang jika kita lihat, lebih maju dari kalangan lelaki. Tidak kira melalui institusi pendidikan, kerjaya, boleh kata majoriti atau pun lebih banyak kaum wanita yang memegang peratus paling tinggi. Namun, kita seolah olah terlepas pandang dengan generasi-generasi baru yang baru mahu mengenal dunia, dimana mereka kurang diberi pendedahan tentang bahayanya pergaulan bebas. Mana tidaknya, dikala zaman semakin maju, kos sara hidup semakin tinggi, permasalahan ini makin dan semakin dipandang ringan dimana kurang nya perhatian ibu bapa. Ibu bapa berjuang habis habisan untuk menyara hidup anak-anak yang semakin tinggi.

Qiqi tak kata semua ibu bapa terlepas pandang masalah anak2 mereka. Namun kalau kita tengok dan lihat, kebanyakan daripada mereka membiarkan anak2 dan mempercayai anak 100%. Kita seharusnya memberi pemantauan yang baik, dan juga tidak mengabaikan luahan hati dan perasaan mereka.Dunia semakin maju, dan semakin maju dunia, semakin banyak godaan dan cabaran yang perlu kita hadapi.

Baru2 ini kita dikhabarkan dimana pendidikan seks akan dilaksanakan di sekolah2. Pada Qiqi la kan. Tak semua pelajar dan murid2 dapat mengambil ilmu itu kearah yang positif dari yang negatif. Walaupun pendidikan ini akan diajar pada umur yang masih kecil lagi. Bak kata pepatah, kalau nak melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Tapi xsemua rebung nye baikk.de gk yang rosak dikala kite mahu melenturnye.

Perhatian dari ibu bapa amat2 lah penting. Bukan dari kesefahaman, namun dari segi agama. Jika kita lihat, kebanyakkan kes yang berlaku ketika ini, terdiri daripada mereka2 yang kurangnya didikan agama. Mana tidaknya, ibu bapa sibuk bekerja sehinggakan anak2 terabai. Ada juga ibu bapa yang perihatin akan masalah ini, namun terdapat juga anak2 yang tidak reti menghargai pengorbanan dan pengisian yang ibu baoa beri. Semuanya terjadi bila mana kita tidak reti memilih rakan untuk berkongsi masalah. Rakan, fungsinya adalah peneman kita dihari2 yang sedang berlalu, Rakan juga adalah pengkritik yang setia sekiranya kita memilih rakan yang benar2 mahukan kita positif sepertinya.

Namun,adakalanya, kita tidak dapat mengelak untuk mendekati mereka yg bermasalah. Kuat iman kita, kuat lah kita. Namun jika iman dan niat kita tidak kuat, terjebak juga kita.

Qiqi disini hanya meluahkan pendapat. Mungkin ada yang melihat Qiqi banyak menyalahkan ibu bapa, namun, semuanya kembali ke asal dimana sekiranya kite memilih jalan yg lurus, lurus lah kita tapi jika kita memilih jalan yg bersimpang siur, sesatlah kita.

Akal dan fikiran, cukup ALLAH berikan. Sekarang terpulang pad kita mahu menggunakannya dengan baik atau pun tidak.

p/s: Bagus sangatkah aku??tdak...sekadar memberi pandangan

21 comments:

apezs shah said...

itulah lumrah kehidupan kan...:)

AngahSayang2314 said...

bagus sangat tue tak la tapi bole la... hehehehee

aibaks said...

uih.. qiqi jgn salahkan ibubapa.. depa semua cube wat yang terbaek.. sebagai anak.. kene la tahu baik buruk sesuatu... jgn la da tahu... tapi wat2 tak tahu.. sebab nafsu.. hehe

CiK QiQi said...

@apezs shah

Tau xpe apezs..tp makin menjadi2..tu yg xgemor tu..huhu

CiK QiQi said...

@AngahSayang2314

Hahaha..angah p jwb yg last tu wtpe..keh333333333333

CiK QiQi said...

@aibaks

dak aih tok..qiqi xslahka mak bapak spenuhnye cume ade yg tlepas pndg gk tgk anak2 deme2..cm mak abh kita ni..insyaallah deme da lakukan yg tbaik..cume kite ni la..nk ke positif or -ve

aibaks said...

tul tu... pe2 pun kite diberi pilihan.. sentiasala ingat.. b4 buat tu.. pe dapat? baik ke tak baik.. hehe.. sori ye tok bagi idea..

CiK QiQi said...

@aibaks

its ok tok.im open minded..hehehe...sje nk tgk efek2 org yg mbace,,hehehehe

Cikbelog said...

persoalannya, siapa yang memulakan ini semua? jawapannya, lu pikirlah sendiri..muahahaha hye cikqiqi..ekeke :D

Tomato Gurl's Life said...

salah hiburan yg terlampau tanpa ade sekatan..undang2 islam xdikuatkuasakan..xcukup pendidikan agama n mcm2 la...

p/s; seminggu cik tom tak online..skang sesi balas jejak entry+komen :)

wadud@duad said...

bukan salah wadud.
waaa.... :D

CiK QiQi said...

@Cikbelog

hahahha...bkn dr cik belog ke..keh3333333333

CiK QiQi said...

@Tomato Gurl's Life

Stuju ngan kate2 cik tom...hurm...tv ngre kite pon da rupa cm ngra lua da..hadoyaiiiii

CiK QiQi said...

@wadud@duad

Er....slh qiqi ke..hehehe

pN.rOs said...

ada sesetengah kes memng ada salah mak bapak gak... percaya sangat pada anak...
tp tak semua...
banyak juga salah anak tu sendiri

Wahida Nasution Thakhrim said...

dah banyak kes macam ni berlaku tapi rasanya tak ada yang nak ambil buat iktibar.. ada masa ibu bapa patut dipersalahkan dan ada masa juga anak2 dan kawan2 mereka patut dipersalahkan..
pilihan ada didepan mata.. yang penting kena pandai pilih..

aibaks said...

keh3... qiqi cute ni kelaka la.. selamat menyambut maal hijrah mek!

CiK QiQi said...

@pN.rOs

Stuju ngn Cik tom..ade kalanya memang masalah daripada mak bapak..tp sebenarnya anak2 tu da spttnye leh pk sndri mn bek n mane bruk..sbb yg tggung nye die...

CiK QiQi said...

@Wahida Nasution Thakhrim

What u see n choose is what u get..right???huhuhu

CiK QiQi said...

@aibaks

Keh3...tok ni nk puji qiqi cute la ni.hahaha

░♥si lampu neon♥░ said...

JAGA DIRI DAN JAGA PERIBADI...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...