RakYAt ditiNdas??


Betul ke rakyat ditindas?? BEtul ke???? Sebagai makhluk yang masih boleh berfikir ni, Qiqi rasa amatlah tidak wajar apabila pengusaha-pengusaha makanan, pembekal barang-barang keperluan yang lain mengambil kesempatan di atas kenaikan harga GULA dan MINYAK PETROL RON 95 . Apa yang mebuat Qiqi, dan yang lain2 terkilan ialah, kenaikan yang diumumkan kerajaan hanyalah pada 2 barang tersebut tetapi apabila kita pergi membeli suatu barang keperluan, terutamanya gas masak, harganya naik RM1 daripada RM26.50 ke RM27.50. Kalau ak silap Qiqi, harga petrol hanya naik RM 0.05 sahaja tapi mengapa smpai RM 1 naik keatas harga gas memasak.

Begitu juga dengan harga minuman. Kalau tak silap Qiqi, harga gula hanya naik RM 0.20. Tapi ade pengusaha makanan mengambil kesempatan dengan menaikkan harga Teh TArik yag harga nya sebelum ni hanya RM1.00 atau pon RM0.90 ke RM 1.50!!!!! Berbeza dengan kenaikan harga barang runcit yang sememangny harga nya naik sedikit sahaj, habis semua barang mereka ingin naikkan.

Jika u allz ade ditempat Qiqi sekarang, dikwasan pasar malam Qiqi ni dahulu nya ada 1 penjual air jus yang menjual air RM 1.00 namun pabila harga gula yg naik tak la sebanyak mana dan tidak memberi kesan pun pada harga yg sepatutnya dijual, namun penjual ini telah menggunakan cawan yang lebih kecil dari sebelum nya. BAgi Qiqi amatlah tidak wajar sangat2 kerana Qiqi pernah menjual makanan dan minuman dan Qiqi juga tahu keuntungan yang berlipat gnda dari menjual air tu. Diharap para pengusaha makanan dan minuman tidak mengambil kesempatan terhadap harga gula yang naik ini.





Qiqi tak salahkan kerajaan sepenuhnya dalam hal ni kerana masing-masing antara kita ni ada tanggungjawabyang perlu kita selesaikan. Sewajarnya kita memikirkan dahulu akibat dari tindakan kita tersebut samada kita menzalimi diri kita atau pun kita menzalimi orang lain dan diri kita. Qiqi sangat2 berharap, pihak yang berwajib dapat memantau harga2 barang keperluan rakyat Malaysia sekarang ini kerana ada juga makhluk di mukabumi Malaysia ni memang hobinya sukaaaaaaaaaaaaaa menzalimi orang lain. Kita pula sebagai pengguna jika ada harga yang tidak munasabah yang dikenakan oleh pengusaha, pembekal, silalah membuat laporan kepada KPDNKK ataupun menerusi email ni e-aduan@kpdnkk.gov.my.Qiqi da buat aduan..kome2 leh le kalo nak adu pasal harga2 ni. Ops..lupalak..kalo nak tengok ape harga-harga barang basah, barang kering..leh tengok SINI.

Bersama-samalah kita dalam menangani pengusaha2 kejam ini...Cayok!!!!!!!!!

p/s: nak sonang...ekau masak, makan kat umah jo..jangan beli2 kat lua tu....wat sakit ati jo jang oi...


Comments

  1. salam maal hijrah..
    betul la qiqi....semua dah naikkk gaji jer tak naik2

    ReplyDelete
  2. jgn cakap camtuh qiqi... contoh nyer.. rege minyak nek 5sen.. tapi kite tuang minyak sehari bape kali klu nak compare ngan makan/minum? tak pun rege gule nek 20sen.. kite bancuh gule sendiri bpe kali sehari?

    tapi kite beli makanan sehari paling koman pun 2-3 kali.. da dekat 10-15 henggetkan? hehe.. sori tok bebel plak.. hehe

    ReplyDelete
  3. @AngahSayang2314

    Ahahhaa...tau xpe angah...sabo jele kite ni ha

    ReplyDelete
  4. @aibaks

    Hahaha...tajuk je gempak ye tok..kah3..nk wt2 kontroversi..hahaha...yg sonangnye p masak sndri..kalo bli kt lua..mst kite jd xpuas ati nye...mmg sakit ati lg ade..keh33333333333

    ReplyDelete
  5. hahaha... tak pyh minum air bergula.. minum air kosong jelah pasni..hahaha

    ReplyDelete
  6. salam...siapa yang ada kereta dan kerap ke kedai kopi akan terasa huhu...kerajaan kata tak naik dah..ni naik plak cam mana ..huhu

    ReplyDelete
  7. kah3... klu da keje masuk kul 8 pagi balik kul 5 petang.. bile mase nak masaknyer mek cute? jawapannyer makan kedai je! hehe

    ReplyDelete
  8. @Gayahspears

    KAh33...tau xpe gayah..mnum air masak...bek 2k kesihatn dlmn.hehehe

    ReplyDelete
  9. @aibaks

    btoi3..cmno la mek nnt..hadoyai tok...dan ke idak ni ha..time bujang ni leh la mak bekalkn..keh4444444

    ReplyDelete
  10. @Zaer!!

    Haiya...td k blog mak pon xleh nk send.ehehehe

    ReplyDelete
  11. minum air suam lagi bagus.. kalau semua minum air suam, gula pun xde harga dah haha.. xdela kena kencing manis hahaha(golek-golek)

    ReplyDelete
  12. @suka_haha

    Kah3...mslhnye sanggup kah mereka2 ini mnu air mask je..hhehhee

    ReplyDelete
  13. yang ni ta tau nak kata apa...
    bila la gamaknya gaji plak nak naik ntah

    ReplyDelete
  14. dunia dah x aman lagi qiqi..
    bek kita lari nak? ngeeee...

    ReplyDelete
  15. mmg rakyat ditindas..wlpn ckp xde bebankan rakyat..kita tgk la ..semua harga brg akan naik xlama lg..

    p/s: thnks tips qiqi bg tue..good luck ye utk interbiu 21 hb ni..cik tom doakan qiqi dpt yg terbaik utk qiqi :)

    ReplyDelete
  16. @pN.rOs

    Cek ni lagi la Pn ros..gaji bese2 je..cmno neh..tggung dri sndri pon tbban..nnt de fmly cmno??

    ReplyDelete
  17. @miyoshu212

    Tule pasal..teman ni lg la gji bese je..hua..penin2

    ReplyDelete
  18. @Tomato Gurl's Life

    MAne xgeram nye cik tom..yang nek brg 2 ni jetau...tp cuba g tgk kedai rncit...kedai jual brg2 ni..sume brg len dpa nek kan..time suh hrge turun, lmbt2 lak..tp time nek..smlm umum esknye trus nek hrga...sakitnye hati....

    p/s: welcom dear..qiqi share pe yg da qiqi lalui je..hehehe...tq dear..wish me luck ye^_^

    ReplyDelete
  19. tue yg rasa nak marah tue gaji tak naik2 wooooooooooooo

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN GMO

DILEMA MOMMY PREGGY

PETUA HILANGKAN GATAL BADAN