12.08.2010

RakYAt ditiNdas??


Betul ke rakyat ditindas?? BEtul ke???? Sebagai makhluk yang masih boleh berfikir ni, Qiqi rasa amatlah tidak wajar apabila pengusaha-pengusaha makanan, pembekal barang-barang keperluan yang lain mengambil kesempatan di atas kenaikan harga GULA dan MINYAK PETROL RON 95 . Apa yang mebuat Qiqi, dan yang lain2 terkilan ialah, kenaikan yang diumumkan kerajaan hanyalah pada 2 barang tersebut tetapi apabila kita pergi membeli suatu barang keperluan, terutamanya gas masak, harganya naik RM1 daripada RM26.50 ke RM27.50. Kalau ak silap Qiqi, harga petrol hanya naik RM 0.05 sahaja tapi mengapa smpai RM 1 naik keatas harga gas memasak.

Begitu juga dengan harga minuman. Kalau tak silap Qiqi, harga gula hanya naik RM 0.20. Tapi ade pengusaha makanan mengambil kesempatan dengan menaikkan harga Teh TArik yag harga nya sebelum ni hanya RM1.00 atau pon RM0.90 ke RM 1.50!!!!! Berbeza dengan kenaikan harga barang runcit yang sememangny harga nya naik sedikit sahaj, habis semua barang mereka ingin naikkan.

Jika u allz ade ditempat Qiqi sekarang, dikwasan pasar malam Qiqi ni dahulu nya ada 1 penjual air jus yang menjual air RM 1.00 namun pabila harga gula yg naik tak la sebanyak mana dan tidak memberi kesan pun pada harga yg sepatutnya dijual, namun penjual ini telah menggunakan cawan yang lebih kecil dari sebelum nya. BAgi Qiqi amatlah tidak wajar sangat2 kerana Qiqi pernah menjual makanan dan minuman dan Qiqi juga tahu keuntungan yang berlipat gnda dari menjual air tu. Diharap para pengusaha makanan dan minuman tidak mengambil kesempatan terhadap harga gula yang naik ini.





Qiqi tak salahkan kerajaan sepenuhnya dalam hal ni kerana masing-masing antara kita ni ada tanggungjawabyang perlu kita selesaikan. Sewajarnya kita memikirkan dahulu akibat dari tindakan kita tersebut samada kita menzalimi diri kita atau pun kita menzalimi orang lain dan diri kita. Qiqi sangat2 berharap, pihak yang berwajib dapat memantau harga2 barang keperluan rakyat Malaysia sekarang ini kerana ada juga makhluk di mukabumi Malaysia ni memang hobinya sukaaaaaaaaaaaaaa menzalimi orang lain. Kita pula sebagai pengguna jika ada harga yang tidak munasabah yang dikenakan oleh pengusaha, pembekal, silalah membuat laporan kepada KPDNKK ataupun menerusi email ni e-aduan@kpdnkk.gov.my.Qiqi da buat aduan..kome2 leh le kalo nak adu pasal harga2 ni. Ops..lupalak..kalo nak tengok ape harga-harga barang basah, barang kering..leh tengok SINI.

Bersama-samalah kita dalam menangani pengusaha2 kejam ini...Cayok!!!!!!!!!

p/s: nak sonang...ekau masak, makan kat umah jo..jangan beli2 kat lua tu....wat sakit ati jo jang oi...


24 comments:

AngahSayang2314 said...

salam maal hijrah..
betul la qiqi....semua dah naikkk gaji jer tak naik2

aibaks said...

jgn cakap camtuh qiqi... contoh nyer.. rege minyak nek 5sen.. tapi kite tuang minyak sehari bape kali klu nak compare ngan makan/minum? tak pun rege gule nek 20sen.. kite bancuh gule sendiri bpe kali sehari?

tapi kite beli makanan sehari paling koman pun 2-3 kali.. da dekat 10-15 henggetkan? hehe.. sori tok bebel plak.. hehe

CiK QiQi said...

@AngahSayang2314

Ahahhaa...tau xpe angah...sabo jele kite ni ha

CiK QiQi said...

@aibaks

Hahaha...tajuk je gempak ye tok..kah3..nk wt2 kontroversi..hahaha...yg sonangnye p masak sndri..kalo bli kt lua..mst kite jd xpuas ati nye...mmg sakit ati lg ade..keh33333333333

Gayahspears said...

hahaha... tak pyh minum air bergula.. minum air kosong jelah pasni..hahaha

Abu Luqman said...

salam...siapa yang ada kereta dan kerap ke kedai kopi akan terasa huhu...kerajaan kata tak naik dah..ni naik plak cam mana ..huhu

aibaks said...

kah3... klu da keje masuk kul 8 pagi balik kul 5 petang.. bile mase nak masaknyer mek cute? jawapannyer makan kedai je! hehe

CiK QiQi said...

@Gayahspears

KAh33...tau xpe gayah..mnum air masak...bek 2k kesihatn dlmn.hehehe

CiK QiQi said...

@Abu Luqman

Besele..kadang janji tggl jnji..huhu

CiK QiQi said...

@aibaks

btoi3..cmno la mek nnt..hadoyai tok...dan ke idak ni ha..time bujang ni leh la mak bekalkn..keh4444444

Zaer!! said...

qiqi..SB limit.hehe

CiK QiQi said...

@Zaer!!

Haiya...td k blog mak pon xleh nk send.ehehehe

suka_haha said...

minum air suam lagi bagus.. kalau semua minum air suam, gula pun xde harga dah haha.. xdela kena kencing manis hahaha(golek-golek)

CiK QiQi said...

@suka_haha

Kah3...mslhnye sanggup kah mereka2 ini mnu air mask je..hhehhee

pN.rOs said...

yang ni ta tau nak kata apa...
bila la gamaknya gaji plak nak naik ntah

miyoshu212 said...

gaji biler nk naik...? :D

wadud@duad said...

dunia dah x aman lagi qiqi..
bek kita lari nak? ngeeee...

Tomato Gurl's Life said...

mmg rakyat ditindas..wlpn ckp xde bebankan rakyat..kita tgk la ..semua harga brg akan naik xlama lg..

p/s: thnks tips qiqi bg tue..good luck ye utk interbiu 21 hb ni..cik tom doakan qiqi dpt yg terbaik utk qiqi :)

CiK QiQi said...

@pN.rOs

Cek ni lagi la Pn ros..gaji bese2 je..cmno neh..tggung dri sndri pon tbban..nnt de fmly cmno??

CiK QiQi said...

@miyoshu212

Tule pasal..teman ni lg la gji bese je..hua..penin2

CiK QiQi said...

@wadud@duad

Nak lari mane wadud??marikh ke..hahahha

CiK QiQi said...

@Tomato Gurl's Life

MAne xgeram nye cik tom..yang nek brg 2 ni jetau...tp cuba g tgk kedai rncit...kedai jual brg2 ni..sume brg len dpa nek kan..time suh hrge turun, lmbt2 lak..tp time nek..smlm umum esknye trus nek hrga...sakitnye hati....

p/s: welcom dear..qiqi share pe yg da qiqi lalui je..hehehe...tq dear..wish me luck ye^_^

AngahSayang2314 said...

tue yg rasa nak marah tue gaji tak naik2 wooooooooooooo

CiK QiQi said...

@AngahSayang2314

tau xpe..huaaaa..sdeynyee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...