12.16.2010

LAgi pLanet DijumPAi


Jumpa Planet lagi???Tak Mustahil wahai dear2 ku. Kat alam semesta ni de brape puluh ribu planet yang tak kan terkira kita ni. Tak termampu nak meronda alam semesta yang luas tu.silap2 ronda leh sesat sebab terlampau la luas. Jangan ade yang gedik nak merempit kt angkasa tu.Hehehe..korang merempit memang leh, tapi sesat la..Kah3...

Okes3...ape yang Qiqi merapu ni. Heheheh..Tadi Qiqi bukak KOSMO! dan ternampak 1 artikel ni yang menyatakan bahawa sepasukan ahli astronomi diketuai Qatar telah menemui sebuah planet yang mengelilingi sebuah bintang yang terletak sejauh 500 tahun cahaya dari Bumi. Fuyo...Dasat la deme ni. Cepat je nampak kan.Tapi kalo korang yang pakai teropong tu usah brangan nak nampak ye dear.HAhahaa...Sampai mati idup balik pon takkan jumpe punya.Heheehehe. Nak tengok tak gambaran planet tu. Meh3 bawak teropong korang tu tengok.Hehehe


Gambaran Awal Planet Qatar 1-B

Nama planet tu dinamakan dengan nama Qatar 1-b sempena ngan nama Negara Asia Barat tersebut.Heehhe...Cantik warnenye. Lembut gitu kan u allz. Kalau Bumi berputar 24 jam sehari, planet ni berputar 1.4 hari nersamaan 34 jam sehari. Huhuh...Planet itu sebahagian besarnya terbentuk daripada gas dan 20 peratus lebih besar berbanding Musytari iaitu planet kelima dan terbesar dalam sistem suria. Tapi apa yang pasti jangan terlalu yakin sangat planet ni. Nanti jadi cam planet Pluto..Huhu..last2 bukan dalam sistem suria..kan3..Kalau nak baca lebih lanjut pasal takrifan2 pasal planet ni leh baca kt cni ye..SINI

p/s: kan best kalo dapat g angkasa lepas. Teringin sangat nak p.Dulu mase blaja bab2 alam2 smesta ni, teringin je nak g nk tgk sndri.hehehehe

13 comments:

AngahSayang2314 said...

qiqi kalau ke angkasa lepas tue muskil la tapi kalau nak ke angkasa awan tue percaya hehehe

CiK QiQi said...

@AngahSayang2314

Tak leh la angah.kalo g kat angkasawan, nnt bni die marah...hahha

S.U.R.I.A. said...

wah...cik qiqi...!!
nk jadi angkasawan kah???hahahhaha

Jejaka Terhangat said...

mana satukah planet yg hanya utk kita cik qiqi? wakaka..=p

Jejaka Terhangat: Tips Komputer: Cara-cara Mengatasi Komputer Yang Lembab + Cepat Panas

pN.rOs said...

wah advanced nya miss qiqi

najihah sahami said...

cik qiqi sayang..kang kalau kite jadi penyanyi pemes kite beli umah kat angkasa lepas yea..hehe

baincardin said...

tq for sharing! :)

CiK QiQi said...

@S.U.R.I.A.

HAhaha...dulu penah brangan tau nk jadi angkasawan tp bile tgk dato SMS tu nk jd angkasawan cm ssh je..xbrani den.hahaha

CiK QiQi said...

@Jejaka Terhangat

Hemo3....nk yg ne..untuk JT qiqi bagi MAtahar bole??hehhe

CiK QiQi said...

@najihah sahami

Bole2...tapi umah kite nanti sentiase berubah tempat la kan mish..hehehe

CiK QiQi said...

@baincardin

Welcome dear.hehehe

Cik Tom said...

hehe..kalo qiqi jd angkasawan konpem tak kenall cik tom lg daa..hehe

aibaks said...

leh ke merempit kat angkasa tu mek? cam best plak.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...