12.09.2010

KeRAjaAN vs PemBAngkAng

Perlukah pembangkang dalam membangkang kerajaan? Perlukah??? Jawablah, perlukah atau tidak??? Wah..garang pula Cik Qiqi sekarang ye.Ade tokoh jadi gangster tak..kah3333333...okes2...Sambung cite lain..hehehe... Pada Qiqi wajar sangat-sangat sekiranya pembangkang menggunakan pembangkangan nya ke arah yang benar. Masakan tidak??cuba u allz semua bayangkan sekiranya pembangkang tiada, dan pihak kerajaan sahaja mentadbir dan menguruskan semuanya, apa yang akan berlaku? Ianya seolah-olah seperti pelajar yang belajar didalam kelas tapi tanpa guru untuk membetulkan kesalahan mereka. Cuba bayangkan sekiranya salah seorang menteri telah menggunakan duit rakyat ke jalan yang salah, mungkin ada ahli2 kerajaan dapat menegur namun itu tidak cukup dan disini lah gunanya pembangkang. Mereka pasti akan mempersoal kemanakah hilangnya duit-duit tersebut.


Namun sejak kebelakangan ini, kita dapat melihat corak pemerintahan pembangkang dan juga kerajaan agak kucar kacir sedkit berbanding dahulu. Dahulu, kita boleh lihat persaingan yang lebih sihat ketika pilihan raya mahupun perbalahan antara mereka masih boleh dikawal. Sekiranya perbalahan itu timbul,ianya tidak serumit sekarang. Namun jika mahu dibandingkan dengan zaman sekarang, hari- hari kita pasti dapat melihat terdapat pelbagai masalah berbangkit tidak kira dari pembangkang mahupun kerajaan. Masing-masing seolah-olah mementingkan jawatan yang dipegang berbanding amanah yang patut diselesaikan ketika memegang jawatan tersebut.


Tidak kah mereka risau dan takut sekiranya amanah yang diberikan itu diselewengkan??? Qiqi yang pegang jawatan penolong ketua kelas dahulu pon takut pabila Cikgu qiqi sendiri bagitahu apa akan terjadi sekiranya amanah yang kita terima itu tidak dijalan kan dengan betu. ALLAH akan soal kita kembali kenapa amanah itu tidak dijaga dengan betul. Mintak2 dijauhkan lah sebegitu rupa.


Kita pun tahu tak semua manusia ini sempurna melainkan ALLAH dan kekasihnya. Namun tak salah kalau kita sama-sama menasihati. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Tak salah sekiranya ianya dikongsi untuk sama-sama dapat manfaatnya. Sewajarnya kita sama-sama bersatu supaya Negara yang kta sayangi dan cintai ini akan kekal dan terus maju sehingga bila-bila. Kita pasti tidak mahu meninggalkan pada waris-waris kita dengan bumi Malaysia yang tidak aman apatah lagi perang berperang. Minta dijauhkan dari perkara sedemiian rupa, AMIN.


Apa yang penting, rakyat mesti didahulukan dan pencapaian diutamakan. Bukan Pangkat jadi ukuran. Jangan sampai kera dihutan diberi makan, anak dirumah kelaparan. Maksudnye jangan duk fikir hal luar or pentingkn diri sahaja sebabnya nanti kalau negara ni tergadai ke bangsa dan kaum lain, kemana kita nak pergi?? Kita dah takda da tempat untuk menumpang. Jangan sia-siakan pengorbanan pahlawan dan wira terdahulu yangbersusah paayh memerdekakan negara Malaysia ni.


Peace no war….


p/s: Qiqi pilih mana?? huRm...Kalo de pilihanraya nanti idak le tau nak pilih sape..sume macam da gelong2 je.


12 comments:

Abu Luqman said...

salam..pembangkang perlu ada..untuk membangkang serta memberi nasihat apa yang salah dan apa yang perlu di perbetulkan..bukan sekadar makan elaun buta je...

AngahSayang2314 said...

ingatkan tadi ketua apa la.. rupa2 ketua penolong.. ceh.... bikin gempaq jer adik angah nie.....

nazirulhazwan~ said...

den klu ngundi den undi diri sendiri jer.haha

Encik MamaT said...

sistem khalifah ada parti pembangkang tak.. hehe...

tak semestinya bila dikatakan pembangkang itu.. mereka akan menegur kearah kebaikan...

masing2 mencari kelemahan dan kesalahan antara lawan.. untuk menjatuhkan pihak lawan... melayu gadoh sama melayu... bangsa lain bersorak... gembira....

CiK QiQi said...

@Abu Luqman

2la abu luqman..tp byk gk skang ni cri kslhn gk kn..tp x dnafikn de yg still mmg fokus ngn arh tujuan masing

CiK QiQi said...

@AngahSayang2314

kah3...tggi tak pangkat i dulu..hahaha

CiK QiQi said...

@nazirulhazwan~

keh3...sabo jele teman ni ha...kang undi rosak 2 naz..hehee

CiK QiQi said...

@Encik MamaT

stuju ngn encek mamat muncit...rsenye dlu mungkin deme mngur kesalahan..tp skang ni byk je yg gile kuase...lpe drtn sume ade..haish...

bngsa len bgabung..kite sesame sndri yg bpch belah..huhu

☆aDihAys☆ said...

pembangkang ptut ade kn..
bile ade pembangkang, kerajaan xrase selesa sgt..

CiK QiQi said...

@☆aDihAys☆

btoi3...tp skang ni dua2 da gile pgkat n darjat je..amanhyg dberikn xfokus pon..xfhm btoi

pN.rOs said...

pen. ket. kelas.... comella qiqi nih...
mmg pon skang cam semakin pening2 jer politik ngara kita...
hope dapt disurutkan dgn segera

Affiliate said...

Great blog here.. It’s hard to find quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! take care and see you soon. Take a look on my site too, http://simurl.com/kerja.kerajaan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...