PeMbaSmiaN keMiskInaN



SewaKtu Qiqi duK oNline n merayAp ke bLOg SIs eLLen..Qiqi terNampak entrY nye yang bertajUk "pEnDaftAraN sKim KumPUlaN WaNg aMAnah PeLAjar 2011 daN skIM banTUan TuisyeB (SBT) 2011 MelAluI poRTaL eKAsih".

SediKit Info:
Semua Ketua Isi Rumah (KIR) yang berpendapatan kurang daripada RM 1500 (Bandar) atau RM 1000 (Luar Bandar) sebulan adalah digalakkan mendaftar .



Siapa yang layak mendaftar?

Semua Ketua Isi Rumah (KIR) yang berpendapatan kurang daripada RM 1500 (Bandar) atau RM 1000 (Luar Bandar) sebulan adalah layak dan digalakkan untuk mendaftar.
Sekiranya tiada anak yang masih bersekolah adakah perlu untuk memohon? Ya. Sebab bantuan dalam bentuk lain, contohnya pemberian rumah melalui Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) juga adalah berdasarkan kepada data/maklumat eKasih.
Pendaftaran untuk tujuan berkenaan cukup mudah, hanya perlu klik pada menuPendaftaran Ringkas, kemudian isikan maklumat yang dikehendaki. Pendaftaran cukup mudah dan hanya memerlukan masa yang singkat. Pemohon hanya perlu mengisi beberapa butiran ringkas. Ruangan yang bertanda asterisk (*) adalah maklumat yang wajib diisikan.
Pemakluman Mengenai Kemiskinan

Selain daripada itu, Portal eKasih juga menyediakan kemudahan untuk kita memaklumkan sebarang maklumat yang berkaitan dengan kemiskinan untuk semakan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri. Kemudahan itu boleh diakses melalui menu pilihan Pemakluman Kemiskinan. Hanya sedikit maklumat yang perlu diisi oleh pelapor, seperti Nama; Alamat; Negeri; Daerah dan Komen. Bagaimanapun diharap pelapor dapat memberikan maklumat yang tepat supaya tindakan dapat diambil dengan kadar segera.(kredit tu sis Ellen)
Tajuk YanG amAt meNarik PerhAtiAN untuK Qiqi bace n bAce KesELuruHAn entrY nye...u Allz leh g kaT bLOg siS eLLen jiKA naK memBAce lebei laNJut. SeteLAh Qiqi Bace, perHAti, FahAMi n meMbuka pORtaL eKasih terSebut seMemaNgnYE iaNya meMAng MudaH untuK dipOHon.


MeH siNi QIqi aJAr

stEP 1
leTakkaN arroW kt 'Pendaftran', n nnt muncuL 'BoranG Pendaftaran Kemiskinan(Ringka)'

steP 2

SteP 3????
xda cOz daH SiaP da...

SenAng je kaN. Okes..baGi yanG MASiH KOnpIuS,acTuaLLy baGi yanG priHATin QIqi rasEnye taK salaH anDai u aLLz tolOng isIkAN untuK jiRAn or OraNg yaNg u Allz tau. SeBabNye cuBA u aLLz peRhaTIkaN ni...


rasEnye KeraJAaN naK gALakKan kiTa ni berSikaP priHAtin SamE..jaNGan penTingKAn diri SendiRI saNGat.
kaN3 u allz..hehehhee

So, meH la Kite menOLOng MAne yanG perLu seBabnYe kite yanG terDeah ngaN benDa2 ni patuT nye sebAr2k pada Mereka. KAlau kita taKde Mase saNGat, bagI tau la Laman WebNye eKasih yang teRLalu muDah untUk diCari n mudaH n BoLeh mereka SendiRi isI.


p/s: rUnsIng juGa nGAn pengutIP derMA yg de merATa2...kadAng nAk derMa poN was2 seBabnye de yAng GUnA siNDiket n adE juGak yG mGunaKan maK baPAknye Sendiri..hurmmmpe nak jadi nie

Comments

  1. mek da daftar ke? uih.. pe yang kite dapat bile mendaftar?

    nota kaki: uih.. klu da mderma.. jgn ler fikir camtuh.. sindiket tuh mmg de.. tp sikap mderma kene dipupuk gak mek.. hehe

    ReplyDelete
  2. @ Aie

    Jap ye QIqi tamBah lagi...taPi ianya sangat membantu GOv untuk pantau rakyat2 yg miskin yg mn depa xnampka ^_^

    kita yang nampakni tolong2 la inform kepada bahagian ni^_^

    ReplyDelete
  3. @ Aibaks

    Da daftar da..seBab rse pndapatan tak semenggah sangat.huuhu...try aje...tp better kite tolong isi untuk mereka yg memerlukan^_^

    p/s: tule pasl..cmno taknk bg ragu2 ble nk drma tu ye=)

    ReplyDelete
  4. tapi wadud x layak..
    tapi nak jugak..
    tapi camner neh..hehehehe

    ReplyDelete
  5. @ Wadud

    DafTAr le..hehehe..naNti dePA akAn pILIh gak..huhu..xcBe xtaU kan=)

    ReplyDelete
  6. bagus jgak adanya mcm nie..rasa miskin x la terpinggir kan..;)

    ReplyDelete
  7. Thnks dik...tlg sebarkan benda ni...harap2 ramai lagi mereka yang lain saling membantu kan..tidak pentingkan diri sendiri...

    ReplyDelete
  8. oh ya dik, actly akak bagi info ni special untk kanak2 sekolah , di mana parents dorang tak mampu untuk tampung perbelanjaan kan, kalo dulu, kena isi kat sekolah saja, pihak sekolah buat penapisan sapa yang layak, tapi sekarang kena daftar kat sini baru maklumat mereka di panjangkan kepada kementerian yang berkenaan.
    hehe

    ReplyDelete
  9. @ Fyza

    Btoi3 Fyza...kite dlm mase yang Sama leH banTu...Yang mane meMerlUkan^_^

    ReplyDelete
  10. @ Sis Ellen

    Tq jUGak pada Sis seBab KongSi benDa yanG saNgat berFaeDah NI...kaLO Qiqi, Qiqi pon Tak tau...At leasT kalo dePA xMAmPu nak Tau n buAt,Kta bOle tOlong DepA saME kaN sIS??Huhu

    ReplyDelete
  11. qiqi kalau angah layak tak daftar hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN GMO

DILEMA MOMMY PREGGY

PETUA HILANGKAN GATAL BADAN