10.21.2010

KAsIh AbAh...

CIk Qiqi Tak BEreNti2 nAngIS biLe baCe ni...-_-
KitA seLALu terINgatKan MAk Aje biLe daLAm paPe seMua....
ye, betull...."Who NExt Ur MothEr", 3 kli LepaS maK bAru Abah...taPi tu Tak BErmaKNA kiTA luPAkaN aBAh, ayAh or BApak Kite. Cam CIk Qiqi...Cik QIqi, Qiqi pAnggIL abAh..u Allz??

HayaTI baIt2 ayAT ni...kredit tu AmiraH NajihaH

Tentang ayah

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?


Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?


Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....


Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?


Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"


Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.


Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?


DisAAt mENuNgGu mEliHAt Qiqi neK penTAs mik DiP

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.


Dan akhirnya....


Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..


Qiqi SayaNG aBAh..cuMa kadAng Qiqi TAk taU naK caKap cAmne..Abah KALAu QIqi baGI haDiah aBag taK brApe GuNa..Qiqi Tak Tau laGI cMne Nak TnjUK rsE saYAng Qiqi kaT abaH -_-


p/s: Sayangi abah, AyaH or BapaK kiTE seLagi maSih beLIau hidUp. Kite Ni kaDAng oRAng tEguR baRu kiTe perASAn n sedaR keSALaHan...or keterLEpaS panDang kiTE tu..Moga AbAh PAnJAng Umo..tak DiLupaKAn paDa maK-_-

47 comments:

iQaChumel said...

qiqi..sedih meh baca..
tersentuh..
hishk..nak balik rumah la esok jumpa mak ayah.
qiqi..qiqi...
who next ur mother lagu tu best.
lama x nyanyi :)
mak ayah tetap terbaik walau mcm mana pun. :)

Tomato Gurl's Life said...

sedih baca...huk2...saya sayang ayah saya!!

CiK QiQi said...

@ IQa

Btoi3...dulu QIqi pon xphm lagu 2 sbnrnye 2k ape..upenye..bila ALLAH berfirman....

Bile dtnye siapa wajib kite patuhi....selepas ALLAH, Rasul,
Mak...
Mak...
Mak...
n then baru Abah @ ayah ^_^

dkt ke kalo iqa nk blk jmpe mak ayah

ainzuryn said...

sayangilah kedua-dua ibubapa sementara mereka masih ada...jenguklah mereka bila ada kesempatan

kobEj0rdan~ said...

kite slalu x nmpk kasih syg ayah kan??yang nmpk bisenye kasih syg mak je.huu

CiK QiQi said...

@ Ainzuryn

Btoi 2 sis...qiqi yg duk dkt ngn mak abah ni pon tak terluah kate2..huaaaaaaaaaaa

apezs shah said...

sedeh laa Qiqi... pepagi dah baca buatkan apezs nak tisu sekotak..
sayangi mereka ketika masih ada peluang..

CiK QiQi said...

@ Kobejordan

Tula..kadang kite ni terlepas pandang ngn ksh syg abh...actually die curah kn tp kite ni yg xnmpk2

CiK QiQi said...

@ ApezS Shah

Alala......qiqi bkn nk bg apezs sedey tp qiqi pon mnitik air mate xrenti2 pas bace

aibaks said...

bestnyer mek de abah... dapat kasih abah.. perhatian abah.. huhu..

CiK QiQi said...

@ Aibaks

Aibaks nye abah?

aReTikZ said...

Jagn smpai kita hilang sesuatu bru kita tringatkannya.. jadiah kita anak yang soleh dan solehah.. kerana anak yg soleh dan solehah itu merupakan harta yg xdak bernilai bg seorang bapa.. dan berdoalah kita utk ibu bapa kita.. krna doa dari kita sbgai anak insyaAllah tiada hijab untuk smpai kepadaNya.. Kerna itulah amalan yg xdak akan putus buat seorang yg pergi meninggalkan kita.. skadr renungan bersma.. aku yg emo pula awal pg ni.. har3x~

CiK QiQi said...

@Aretikz

kEh3...jangan emo2 sis.hehehe..tp qiqi pas bc ni, de gk yg qiqi tlepas pndang kt abh...hua...cian abah.....tp serius qiqi tak tau cmne nk tnjuk rse kte syg kn die..kite hargai de..huaaaaaaaa

aReTikZ said...

Erk? sis? hehe.. uhuk2.. sejak bila sya tukar jntina yek? hehe.. nak tnjukkan? bnyakan brdoa.. mnta maaf dgn dia.. yg pling pntg.. kita patuh perintah abah kita.. eh? bukn2.. abah qiqi.. ahakz..

CiK QiQi said...

@ Aretikz

HEheheh...skali skale tkr jntina jap..kah333333333333333333333333
...jgn marah na..hehehheee.2 le...namo lwn2 ckp abh -_-

aibaks said...

abah aibaks da takde.. Dia lagi sayang abah dari kami..

CiK QiQi said...

@ AIbaks

Sabr ye Aibaks...hurmm.xtau la cmne andai abah xde...bia la qiqi yg pergi dlu

FyZa said...

masa fyza baca notes nie kat fb..menitik airmata..btul2 tacing isis kndungannya..huk3

CiK QiQi said...

@ Fyza

QIqi ni duk2 bce 2 trus nangis ha.....mmg tacing btoi..hua....byk slh qiqi ni kt abh..huaaaaaaaaaa

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

tak baca abeh pon...

takut sedih

huhu

AngahSayang2314 said...

qiqi memang sebak bila membacanya tapi kan qiqi apa yg penting kasih nya anak pada kedua2 jgn di bezakan..
itu lah lumrah dunia & kitaran hidup kita akan menjadi sepertimana ayah & ibu lalui dahulu... tul tak????

eceh3 dah bermadah2 la pulakkkkkkk

CiK QiQi said...

@ GKSP

Alo...nape xbe abih...hehehhe

CiK QiQi said...

@ AngahSayang

2 la Angah...kite tak leh beza kn pon ksh syg mak n abh ni...dua2 bjase...cme abah ni slalu nye...krg nmpk coz ngn kegarangan mukanye....keseriusa muka die..kn333

Darkbatman said...

aie stuju.. selagi ade ayah, hargai la sebaiknya.. pandangla lame2.. hayati suara dia.. tunjukkan ksh syg kita sepenuh nya..sbb bila dh xde, kita akn rndu nk dgr sore dia. nk tgk dia berjalan dlm umah.. nk dgr dia mrh kita.. sume 2 kita akn rndu.

Robot | Sakti said...

rindu rumah.

nak balik

+___+

Post Terbaru Hutang Oh Hutang, Bila Mau Bayar?

aibaks said...

wa.. mek.. da tukar setting komen baru ka? baguih gak depa wat lagu ni..senang skit.. hehe

nota kaki: uih..jgn la royak lagu tuh.. kata nak kawen cepat?

CiK QiQi said...

@ Aie

Hua...kate2 AIe wat Qiqi nak nangis lagi nie..hua.....Qiqi pasti tak kn lpe tiap detik ade bersame abh, mak yg da byk ssh mbesarkn Qiqi..Pasti Qiqi akn bls jgk jasa Depa wpon CIk QiQi tau tak mungkin terbalas semuanya -_-

CiK QiQi said...

@ Robot Sakti

Balik La robot..jnguk dema slagi msh de mase ^_^

CiK QiQi said...

@ Aibaks

Jadi lagu mAna?Qiqi xnAmpak2 lagi nie..KEH3....

p/s: mmg nak kawin cepat..Aibaks doa2 kn le cepaT sikit duit terkumpul..hehehe

aibaks said...

amin.. kan da pilih tarikh 20.11.2011 jam 20:11 malam kan? hantaran wat la rm2,011 je.. hehe

dunspeak♥ said...

owhh~ hati saya sangat tersentuh..saya rindu baba saya :(

eiela said...

terharunya baca,,semoga ayah kamu sentiasa sihat, k

CiK QiQi said...

@ Aibaks

Hahahahah..dapat akHir taUn depaN ok gk tu tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...tanG hanTAran TU, komPOm mak NAmo...ahahha

CiK QiQi said...

@ CIk BelOG

Ala...jGan la cdeY2 cik BelOg...tepon LA baba Cik belog ye ^_^

CiK QiQi said...

@ Eiela

Thanks eiela...qiqi pon doAkn Eiela n skeluarga sntiasa sehAt sejahtera

za petrelli said...

oh.. sadis2

atie aizam said...

sayang abah jugak..

Kuman Chaos said...

mungkin aku pun akan jadi abah seperti itu nanti...
Kuman "word verification." Entry

CiK QiQi said...

@ Za Petrelli

Sadis kalo kite xsmpat nk ucap kt abah or ayh kite..hu

CiK QiQi said...

@ Atie Aizam

Qiqi lg syg abah..tp kdg..xtau nk luah cmne..

CiK QiQi said...

@ Kuman

Jd yg cmne...anak2 phm tndakn Kuman yg xphm?tp hope depa phm pe sbb ssuatu tndkn 2 di ambl..kn3

Sasa Al-Sharif said...

rindu abah.. abah dah tiada :(

Rina Azam said...

:) nice entry qiqi.. ayah... bahagia kalau dpt ayah yg btanggujawab kan..

CiK QiQi said...

@Sasa Al-Sharif

JangaN la sedey2 ye SAsa...bile kite ingat, kite bce kan Al Fatihah..sedekahkan padanya..sekurang2ye de guna nye..kn^_^

CiK QiQi said...

@Rina Azam

btoi 2 rina..Alhamdulillah Abah Qiqi b.tanggung jawab..cume kadang pasal kete die kureng cikit.hehehhe

Yuni Aisyah said...

suke entry qiqi..terbaek..kirim salam kat ayah ye qq..yuni syg ayah yuni sgt2...=)

lame x singgh ke blog cik qq...windunya..miss u lalink..huhu

ieQa sWetLuv said...

rindunya nak balik kg nak jumpa cium ayah isk isk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...