9.22.2010

Kanser Serviks!!JauHi dari DiriKu


Salam u allz...da mam ke belum neh. Cik Qiqi baru pas mam...Ha, da kenyang tu jangan gi tido lak. Huhuu.....Okez3...dikala petang2 yang mengantukkan ni Cik Qiqi nak share sikit la ngan u allz pasal benda nie. Bagi yg terlepas pandang or tak tau lagi salah sorang member blogger kita da kembali ke rahmatullah iaitu Cik TTT pada 17 September 2010. Sape2 yang aktif waktu bulan 5 and ke atas rasenye kenal ngan arwah sebab arwah seorang blogger yg ramah n mudah mesra. Cik Qiqi tau die xde da pon bile melawat kat blog sis Dahlia. Moga roh Cik TTT dicucuri rahmat. Al-Fatihah

Cik Qiqi pon xbrape pasti tentang sebabnye..Better tanya kat lebih dekat n baik ngn arwah. Takut tersalah penyampaian Cik Qiqi ni.

Okez3...petang nie Cik Qiqi nak share something yg slau da iklan kt tv tapi kite amik endah ke tak pasal nie. Pasal ape la 2 kan, pasal ape lagi, pasal penyakit ke-2 yg suka sangat kat ppuan pas kanser payudara. Kanser ape? Kanser serviks yang kite slalu tengok kat iklan 2...Ingat kan. Kat cnie Cik Qiqi de byk gak la nak bebel tapi rasenye better kite same2 tau pe penyebabnye, camne nakcegahnye. Cegah tu lagi baik dari mengubati kan u allz ^_^

Ujian Saringan ‐ Kanser Servik




Apakah itu kanser servik?
• Kanser pangkal rahim.
o Servik adalah bahagian pangkal atau bawah rahim yang bersambung dengan
vagina.
• Penyakit dimana sel-sel di servik membiak secara luarbiasa.
• Ia boleh terbahagi kepada :
o Peringkat awal
􀂃 Berlaku di sekitar servik
o Peringkat lewat
􀂃 Merebak ke tisu-tisu berhampiran atau organ tubuh yang lain / 'malignant'
􀂃 seperti paru-paru melalui sistem aliran darah
• Merupakan kanser kedua terbanyak dikalangan wanita selepas kanser payudara.
• Di Malaysia, senario yang sama berlaku dan terdapat peningkatan kes sejak kebelakangan ini.
• Dianggarkan lebih kurang 18 orang wanita dari setiap 100,000 penduduk mengidap kanser ini.
• 7.9% (2,000 - 3,000 kes setiap tahun) dari semua kes kanser yang dimasukkan ke hospital kerajaan adalah terdiri dari kanser servik.
• 10.5% dari kematian wanita yang mengidap kanser di hospital kerajaan adalah disebabkan oleh kanser servik.

Apakah penyebab kanser pangkal rahim?

Penyebab sebenar tidak diketahui tetapi terdapat beberapa faktor risiko yang mungkin boleh
dikaitkan dengan penyakit ini.

Jika seseorang wanita mempunyai salah satu dari faktor berikut, mereka adalah golongan
yang berisiko tinggi:
• Memulakan perhubungan seksual pada usia terlalu muda.
• Mempunyai pasangan seks berbilang
• Mengandung lebih dari 5
• Jangkitan kuman melalui hubungan seksual seperti 'HPV' (Human Papilloma Virus/wart virus)
• Kurang jagaan kebersihan anggota sulit
• Merokok (Kajian mendapati merokok boleh membuatkan sistem imun tubuh badan lebih terdedah kepada jangkitan virus dan penyakit berkaitan dengannya).
• Kurang daya tahan melawan penyakit, disebabkan oleh jangkitan atau penyakit tertentu.

Para penyelidik masih cuba memahami mekanisma bagaimana faktor-faktor berikut
berperanan menyebabkan kanser servik.

Adakah anda mengetahui tanda dan gejala kanser pangkal rahim?

Sila rujuk kepada doktor sekiranya anda mengalami salah satu daripada gejala berikut:
• Perdarahan yang luarbiasa dari vagina (bukan haid)
• Perdarahan yang banyak
• Perdarahan yang berpanjangan
• Perdarahan di antara haid
• Sakit
• Kehadiran darah beku
o Perdarahan dari vagina selepas hubungan seksual
o Sakit semasa hubungan seksual
o Perdarahan dari vagina selepas putus haid
o Keluar cecair yang luarbiasa dari vagina
• Berbau
• Bercampur darah


Bolehkah kanser pangkal rahim dikesan?
Ya, boleh. Kanser servik mengambil masa yang lama untuk terjadi - lebih kurang 10 - 15 tahun.
• Ia memakan masa berbulan atau bertahun untuk seseorang itu diserang kanser.
o Serangan kanser biasanya berlaku dikalangan wanita yang berumur diantara 40 - 60 tahun.
• Sebelum sel kanser servik dikesan, tisu-tisu di servik mula berubah dimana sel-sel luarbiasa mula dikesan (dikenali sebagai 'dysplasia')
• Sel-sel luarbiasa ini boleh dikesan melalui ujian pap smear

Apakah ujian yang mengesahkannya?

Sekiranya keputusan ujian pap smear anda positif, doktor akan meneruskan dengan kaedah
colposcopy.

Sekiranya keputusan ini menunjukkan adanya "invasif" kanser, ujian seterusnya akan
dijalankan :
• Full blood count
• Liver function test
• Renal profile

Nota : Buat masa ini tiada ujian darah 'Tumor Markers' untuk mengesan kanser servik.

Apakah rawatan yang disediakan?

Doktor akan memberi kaunseling kepada anda mengenai rawatan pilihan yang bersesuaian.
Biasanya, terdapat 3 jenis rawatan :
• Pembedahan
• Radioterapi
• Kemoterapi

Keputusan rawatan bergantung kepada jenis sel kanser yang dikesan.

Bagaimana untuk mencegah kanser pangkal rahim?

>>>Mencegah lebih baik dari merawat.
>>>Amalkan cara hidup yang sihat.
>>>Setia pada pasangan anda.
>>>Lakukan pap smear setiap 3 tahun.
>>>Jumpa anggota kesihatan dan lakukan ujian pap smear, jika masih belum dilakukan lagi.

Apakah itu ujian Pap Smear?

• merupakan suatu ujian untuk memeriksa kesihatan servik.
• Ia boleh menyelamatkan nyawa anda
• Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.
• Ia adalah sempena orang yang pertama menjumpai cara ini pada tahun 1940 iaitu DR. GEORGE PAPANICOLAOU.
• Ia adalah satu prosidur yang mudah dimana sedikit sel diambil dari servik dan dihantar ke makmal untuk kajian.
• Tidak perlu ubat atau bius.
• Mengambil masa beberapa minit sahaja.

Soalan Lazim

>-->Adakah ujian itu menyakitkan?

• Tidak menyakitkan.
• Jika anda merasa tegang semasa prosidur dijalankan, anda mungkin rasa tidak selesa, cuba relaks dan tarik nafas panjang.

>-->Siapakah yang harus menjalani ujian tersebut?

Wanita berumur diantara 20 - 65 tahun, mereka yang pernah atau aktif dalam hubungan
seksual.

>-->Siapakah yang akan menjalankan ujian tersebut?

Doktor atau jururawat yang terlatih akan menjalankannya.

>-->Apakah yang sebenar berlaku semasa ujian tersebut dilakukan?


• Tanggalkan seluar dalam.
• Berbaring di atas katil.
• Doktor atau jururawat akan memasukkan alat kecil yang dinamakan spekulum ke dalam vagina dengan lembut supaya servik boleh dilihat.
• Sejenis kayu 'wooden spatula' dan berus yang kecil 'cytobrush' dimasukkan ke dalam pangkal rahim (keseluruhan servik 360o) untuk mengambil sedikit sel.
• Sampel ini disapu di atas slaid dan dihantar ke makmal untuk diperiksa di bawah mikroskopi dimana lapuran akan dibuat.
• Ujian ini mengambil masa beberapa minit sahaja.

>-->Apakah persediaan awal yang patut saya lakukan?

• Ujian ini tidak dapat dijalankan semasa anda kedatangan haid.
• Pastikan dapat tarikh temujanji sebelum atau selepas haid.
• Waktu yang sesuai adalah pertengahan atau selepas 10 hari kitaran haid.

>-->Bagaimana dengan hubungan seksual sebelum ujian?

• Anda tidak digalakkan melakukan hubungan seks 24 jam sebelum ujian dijalankan kerana ia menyebabkan keputusan yang tidak tepat.
• Jangan lakukan 'duoche' atau gunakan spermicid, perancang keluarga, kaedah halangan atau penggunaan jelly 'lubricant' 2 hari sebelum ujian dijalankan. Bahan kimia yang terdapat dalam bahan tersebut mungkin boleh memberi kesan kepada kualiti sampel.

>-->Bilakah saya mendapat keputusannya?

• Bila anda melakukan ujian tersebut, anda akan diberitahu masa dan tempat untuk mendapatkan keputusan..
• Biasanya dalam 3 minggu hingga 3 bulan bergantung kepada beban kerja makmal dan klinik tersebut.
>-->Berapa kerap saya perlu membuat ujian Pap Smear?

• Sekiranya anda berumur antara 20 - 65 tahun, pernah atau aktif dalam hubungan seksual, anda digalakkan untuk menjalani ujian ini setiap tahun selama 2 tahun.
• Sekiranya keputusan itu negatif, anda digalakkan mengulangi setiap 3 tahun sekali.

>-->Dimanakah saya boleh mendapatkan ujian tersebut?

• Di semua klinik dan hospital kerajaan
• Di klinik/hospital swasta
• Federation of Family Planning Association Of Malaysia (FFPAM)
• Lembaga Penduduk Perancang Keluarga Negara (LPPKN)

>-->Apakah makna keputusan tersebut?

• Keputusan yang normal bermaksud tiada keadaan luarbiasa atau masalah yang dikesan.
• Keputusan yang luarbiasa bermaksud, anda dan anggota kesihatan perlu berunding untuk rawatan selanjutnya.
• Keputusan luarbiasa adalah seperti berikut :
o Kesan mikroorganisma atau virus (Jangkitan penyakit kelamin) boleh dikesan pada smear.
o Sel-sel itu mungkin berubah akibat jangkitan (perubahan ini sementara dan setempat ('benign' - bukan menunjukkan kanser)
o Sel-sel di servik mungkin menunjukkan perubahan seperti keadaan pra-kanser (sebelum berlaku kanser).
• Apa yang patut dilakukan seterusnya :
o Rawatan susulan
o Ulangi ujian pap smear dalam 3-6 bulan
o Jalani pemeriksaan kolposkopi

>-->Apakah itu kolposkopi?

• Satu alat diagnostik yang membolehkan doktor melihat saiz dan kawasan servik yang luarbiasa.
• Ia adalah kaca pembesar yang membolehkan doktor melihat dengan jelas perubahan pada servik.
• Alat ini tidak dimasukkan ke dalam tubuh badan.
• Kurang menyakitkan.
• Sesetengah orang merasa tidak selesa.
• Sampel tisu biopsy mungkin diambil untuk ujian selanjutnya.
• Kawasan itu mungkin dirawat dengan 'electro coagulation', 'laser' atau 'cryosurgery' untuk memusnahkan tisu-tisu yang terlibat.

>-->Apakah persediaan awal yang patut saya lakukan?

• Tidak boleh dilakukan semasa kedatangan haid.
• Pastikan mendapat tarikh temujanji sebelum atau selepas haid.
• Waktu yang sesuai ialah pertengahan atau selepas 10 hari kitaran haid.

p/s: Cik Qiqi trauma da nak g spital2 ni pas kena xcdent.huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

14 comments:

Fane Davis said...

kanser servik adalah pembunuh no1 wanita selain kanser payu dara....Fane ramai berjumpa dengan pesakit kanser jenis neh,semua datang dapatkan rawatan pada late stage perebakan kanser....kecian mereka...
so,p lah buat ujian pap's smear k cik Qiqi..hehhe...
amalkan gaya hidup sehat...pasti jauh punya...

wadud@duad said...

terbaik.. time kasih.. :-)
moga kaum hawa di dunia ini semuanya dilindungi Allah dari segala gejala penyakit.. amin.. :-)

iQaChumel said...

time iqa jaga wad cancer..sayu je hati..
hari hari sorg2 meninggal.
bila dengar arwah ttt ni meninggal sebab cancer cervix.terkejut pun ada juga.
hem...qiqi..cepat g cek.hee..
cara pap smear paling selamat dan berkesan. ceh ceh...tengs qiqi for info..
pape pun u tetap gedikkkkkk :P

armouris said...

lagi info tentang kanser serviks di SIHAT SELALU - Kanser Serviks Membiak Senyap

CiK QiQi said...

Fane ~ Tapi Cik Qiqi tengok alat yang spektulum ke hape tu cam ngeri kan je..huaaaaaaaaaaaaa

CiK QiQi said...

Wadud ~ Hope gitu le wadud...Kadang kita da cegah da tp kalau nk kena gk xleh nak kate ape gk kn..ujian dariNYA

CiK QiQi said...

Iqa Senget ~ Iqa nie kecik larat ke jg org sakit..keh3..jgn mare cik iqa..gurau aje...huhu....

cam seram je ujian pap smear tu nye alt..hohohoh...xbrani den...

hehe..welcome cik iqa senget..hihihihihihi

CiK QiQi said...

armouris ~ tq sharing info ^_^

AngahSayang2314 said...

innalillawainnalilahirojiun...
terkejut gak angah baca n3 nie tapi angah akan cuba buat rawatan nie lagi2 angah dah berkahwin thanks for info qiqi

CiK QiQi said...

AngahSayang ~ Welcome angah....qiqi pon takut sbnrnye..ppuan ni mmg kena jg btoi2 kn..kalo x..hurmm...slmt le

nur said...

sekarang dah ada vaccine utk mencegah kanser ni.. hpv

blogger palsu?

CiK QiQi said...

Nur ~ btoi3...tp sng ke nk amiknye tu

bayan cyber said...

mase dengar arwah meninggal trkejut gak...al fatehah tok arwah...

CiK QiQi said...

Bayan ~ Qiqi pon terkejut gak bayan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...